Vlaky na Záhorí budú môcť zrýchliť do dvesto kilometrov. Prestavbu časti trate predĺžili
Modernizácia železničnej infraštruktúry tam postupne umožní zvýšenie traťovej rýchlosti do 200 kilometrov za hodinu. Okrem regionálnych spojov cez pohraničný región na západe Slovenska jazdia aj medzištátne vlaky do Budapešti, Brna, Prahy, Berlína a Varšavy.
Súčasťou aktuálne realizovaného projektu je obnova úsekov Devínska Nová Ves - Malacky v dĺžke vyše 24 kilometrov a medzi Kútmi a slovensko-českou hranicou na rieke Morava v dĺžke takmer sedem kilometrov. Rovnako sa ho týka aj implementácia európskeho systému riadenia železničnej dopravy ERTMS medzi Bratislavou a hranicou s Českom.
Na vyše 42-kilometrovom úseku Malacky - Kúty, ktorý budú modernizovať neskôr, bude dovtedy iba systém GSM-R pre komunikáciu medzi vlakmi a dispečermi riadenia železničnej prevádzky.
Veľké železničné mosty cez Moravu sú hotové
Železnice Slovenskej republiky (ŽSR) ako investor zadali zákazku ešte v septembri 2020 taliansko-slovenskému združeniu stavebných spoločností ICM z Vicenzy a Váhostavu. Pôvodne zazmluvnená cena projektu, ktorého realizácia mala trvať viac ako tri roky, vo výške skoro 275 miliónov eur zatiaľ vzrástla na 279 miliónov eur bez dane z pridanej hodnoty. Dôvodom boli zvýšené ceny stavebných materiálov.
„V úseku trate Kúty - štátna hranica SR/ČR bola kompletne dokončená prvá traťová koľaj a aktuálne mechanizáciu presúvame na práce v druhej traťovej koľaji," potvrdila pre Štandard hovorkyňa ŽSR Petra Lániková.
Veľké železničné mosty cez rieku Morava sú už hotové. „Vyvíjame maximálne úsilie o možné zrýchlenie prác, čím chceme dosiahnuť sprevádzkovanie oboch traťových koľají do konca roku 2025," priblížila situáciu na tomto úseku.

Cestujúci musia počítať s výlukou jednej z dvoch koľají
V úseku Devínska Nová Ves - Zohor budujú prístupové komunikácie na stavenisko, ktoré budú určené na pohyb stavebnej mechanizácie.
V stanici Zohor začali vytrhávať prvé štyri koľaje a na peróne pred prijímacou budovou je pripravený priestor na výkopové práce pre budúci podchod pre cestujúcich. „Súčasne vykonávajú práce na prekládkach inžinierskych sietí," uviedla Lániková s tým, že pripravujú zázemia pre stavbu cestných nadjazdov.
Na tomto úseku upravili zabezpečovacie zariadenie a trakčné vedenie, vybudovali aj dočasné nástupištia v v stanici Zohor. Cestujúci musia počítať s výlukou jednej z dvoch koľají v úseku Devínska Nová Ves – Zohor a s obmedzeniami v stanici Zohor minimálne do konca roku 2026.
„Začiatok prác v úseku Zohor - Malacky plánujeme koncom roku 2025. Rýchlosť 200 kilometrov za hodinu sa bude po ukončení prác využívať v úseku od Devínskej Novej Vsi cez Zohor, zatiaľ po Malacky," podotkla hovorkyňa ŽSR. Práce v celom tomto úseku plánujú ukončiť ku koncu roku 2027.

Viaceré dôvody meškania prác vrátane pandémie
Železničiari uhradili zhotoviteľovi za vykonané práce k začiatku apríla takmer 55 miliónov eur, teda zhruba pätinu z ich celkového objemu. Z toho z prostriedkov Európskej únie skoro 33 miliónov eur, zo štátneho rozpočtu v rámci spolufinancovania zhruba sedem a pol milióna eur, z ostatných štátnych výdavkov vyše štyri milióny eur a zo svojich vlastných zdrojov cez desať miliónov eur.
Lehotu výstavby celého diela predĺžili na koniec roka 2027. Omeškania mali podľa železničiarov viaceré dôvody, počnúc pandémiou COVID-19, ktorá spôsobovala problematické projekčné činnosti vzhľadom na obmedzenia pohybu či výpadkom personálnych kapacít pre choroby alebo karanténu.
„Následne vznikali problémy aj pri majetkovo-právnom vysporiadaní, keďže orgány činné v týchto konaniach taktiež zápasili s výpadkom personálu pre COVID-19. Ďalším aspektom bola kríza v súvislosti so stavebným materiálom, ktorá vznikla v dôsledku vojnového konfliktu," vymenovala Lániková.
K tomu sa pričlenili celkom tri povodňové vlny, ktoré práce na určitý čas prerušili alebo dokonca zastavili.
Pripravujú obnovu ďalšieho úseku na trati
Zároveň pokračuje projektová príprava na modernizáciu úseku Malacky - Kúty. Železnice počítajú so začiatkom realizačných prác na tomto úseku predbežne v roku 2027, pričom by sa mali týkať časti v dĺžke 27 kilometrov.
V súčasnosti preverujú finančné možnosti investície, aby mohli pripraviť tender na zhotoviteľa prác. Aj na tejto trase plánujú traťovú rýchlosť 200 kilometrov za hodinu s lokálnymi obmedzeniami.
Trať medzi Bratislavou a Kútmi bude po modernizácii umožňovať najvyššiu rýchlosť na Slovensku. Hlavnú domácu trať Bratislava - Žilina zmodernizovali na rýchlosť do 160 kilometrov a podobne plánujú modernizácie úsekov medzi Žilinou a Košicami.
Rýchlejšie spojenie Malaciek s Bratislavou
Mesto Malacky od modernizácie železničnej trate Devínska Nová Ves - Kúty očakáva zvýšenie kultúry cestovania, ktorá bude zodpovedať úrovni členskej krajiny Európskej únie a 21. storočiu.
Ako uviedla pre Štandard hovorkyňa tohto bezmála 20-tisícového okresného mesta Ľubica Pilzová, týka sa to napríklad rýchlejšieho spojenia s Bratislavou a komfortu pre cestujúcich vrátane nových nástupíšť.
„Ide aj o zvýšenie bezpečnosti, pretože Malacky dostanú mimoúrovňové križovania. Vnímame aj znižovanie hluku, keďže sa budú robiť nové koľaje s odhlučnením. Kvalitnú verejnú dopravu považujeme za nevyhnutnú podmienku, aby ľudia presadli z áut do autobusov a vlakov," dodala Pilzová.

Grafikon s aktuálnymi aj plánovanými výlukami
Súčasný cestovný poriadok trate Bratislava - Kúty je nastavený s ohľadom na aktuálne, ako aj plánované výlukové práce, ktoré oznámili ŽSR ako prevádzkovateľ železničnej infraštruktúry. Železničná spoločnosť Slovensko (ZSSK), ktorá je národným osobným dopravcom, sa musela prispôsobiť obmedzeným dopravným možnostiam tejto trate.
„Z dôvodu plánovaných výlukových prác ŽSR je v aktuálnom grafikone na úseku Bratislava - Kúty vedený osobný vlak každú hodinu," priblížil pre Štandard hovorca ZSSK Dominik Drevický.
V rámci výluk na ďalšom úseku Kúty - štátna hranica je podľa neho medzi obcami Kúty a Brodské zavedená dlhodobo náhradná autobusová doprava. Tá premáva každé dve hodiny, v čase dopravnej špičky je zahustená a jazdí každú hodinu.
Ako jazdia medzištátne a osobné vlaky
Medzištátne vlaky EuroCity na trati Bratislava - Kúty premávajú každé dve hodiny, v špičke každú hodinu. V aktuálnom cestovnom poriadku ZSSK na tejto trase uvádza 20 spojov medzištátnych vlakov oboma smermi - dvanásť na linke Budapešť - Praha (okrem jedného spoja z Brna), po dva vlaky na linkách Budapešť - Varšava, Nové Zámky - Praha, Bratislava - Praha a dva nočné vlaky Budapešť - Břeclav s priamymi vozňami do Berlína, Varšavy a Prahy.
Národný dopravca v regionálnej doprave na úseku Bratislava - Kúty prevádzkuje v oboch smeroch 39 osobných vlakov a 18 autobusov v rámci náhradnej dopravy na úseku Kúty - Brodské.
„Za minulý rok sme na trati Bratislava - Kúty - Břeclav v medzinárodnej doprave prepravili vyše 1,3 milióna cestujúcich," ozrejmil Drevický. Podiel cestujúcich do a z Česka bol 68 percent, Maďarska cez 29, Poľska 1,6 a Nemecka 1,3 percenta. Počet cestujúcich vo vnútroštátnej preprave na úseku Bratislava - Kúty presiahol dva milióny.

Medzištátne vlaky meškajú viac ako osobné
Národný dopravca tvrdí, že meškania osobných vlakov na trati Bratislava - Kúty sú minimálne. Viac ako 95 percent vlakov tu podľa neho jazdí načas aj vďaka dobre nastavenému grafikonu.
„Priemerné meškanie od začiatku roka do apríla je 1,11 minúty. Ak už vlak mešká, dôvodom bývajú práce na trati, poruchy železničnej infraštruktúry, obraty a sledy vlakov, ktoré spôsobujú aj meškajúce medzištátne vlaky zo zahraničia," vysvetlil Drevický.
Medzištátne vlaky tam priemerne meškajú viac ako sedem minút prevažne z dôvodu preneseného meškania z Česka a Maďarska. Nasledujú prechodné obmedzenia traťových rýchlostí, výluky a sledy vlakov. ZSSK od nového cestovného poriadku plní grafikon na 98 percent.